06 January 2017

2017: Cabaran Mendatang, Pertingkatkan Kualiti Perkhidmatan

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah kita telah pun berada di tahun 2017, sebagaimana yang diketahui perolakan turun naik mata wang Ringgit Malaysia yang kini melepasi RM 4.50 berbanding USD1.00. Sungguh pun begitu, sebagai rakyat Malaysia kita seharusnya berhemah dan bijak berbelanja dalam situasi masa kini.

Pada 1 Disember 2016 telah berlangsung Mesyuarat Pemuafakatan Jabatan kali ke-2 tahun 2016 bertempat di Jabatan Pendidikan Negeri Perak, KSKM Perak telah dihadiri oleh saudara Mohd Zainor Hasrin selaku Setiausaha KSKM Perak. Isu berkaitan waran perjawatan, pengisian dan kuota pembantu makmal di negeri Perak telah diusulkan secara bertulis. Dalam mesyuarat yang sama, usul berkaitan tugas pembantu makmal, penempatan pembantu makmal dan pembersihan telah diselesaikan menurut laporan tindakan pihak JPN. Namun KSKM Perak mengalu-alukan sebarang aduan, cadangan, bantahan dan sebarang isu berkaitan pembantu makmal untuk tindakan lanjut.

Pada 19-21 Disember 2016 telah berlangsung Konvensyen Perwakilan Tritahunan Kongres CUEPACS yang berlangsung di Menara PGRM, Cheras. KSKM Perak diwakili oleh 5 orang perwakilan yang merupakan sebahagian dari 43 orang perwakilan keseluruhan KSKM. Persidangan kali ini menyaksikan berlaku perubahan  dalam pemilihan Ahli Majlis Tertinggi CUEPACS. Setakat ini tiada isu berkaitan pembantu makmal yang menarik perhatian dalam konvensyen kali ini.

Baru-baru ini telah dikhabarkan bahawa kerajaan melakukan kajian mengenai kemungkinan baikpulih sebanyak 1800 makmal di sekolah-sekolah. KSKM Perak amat berharap saudara saudari proaktif menyalurkan maklumat makmal kepada pentadbir sekolah masing-masing.

Selamat menyambut Tahun Baru, semoga tahun 2017 akan diwarnai dengan kualiti perkhidmatan pembantu makmal yang bertaraf dunia.

Kerjasama Kukuh Maju

KSKM Perak