06 August 2009

BERSATU HATI, BERSATU DENGAN HATI





'Unity' Padu Perpaduan

BAHAGIAN 1

Oleh : Zul Rahman



Perpaduan itu sememangnya suatu perkara yang sangat mulia. Definasi 'Padu', iatu sesuatu yang jitu, kukuh, kuat, teguh dan sefahaman adalah menjadi suatu kesinambungan yang sangat sinonim dengan kemakmuran. Kemakmuran dalam erti kata lain seperti kesefahaman dan keserasian akan menjadi pendamai kepada segala duduk perkara kepincangan atau apa jua konflik. Perpaduan, kedamaian dan kemakmuran akan pasti dapat menyelesaikan banyak konflik. Segala permasalahan pasti dapat diselesaikan dan disepakati bersama apabila wujudnya perpaduan.

Kenali Diri
Bagaimanakah kita boleh menyelesaikan konflik demi mencari kedamaian dan kemakmuran? seterusnya membawa kepada perpaduan? Maka sebelum itu, kita mesti bertanya: 'Sejauh mana kita mengenali diri kita sendiri'? dan setelah itu, kita mesti bertanya: 'Sejauh mana yang kita tahu yang diri kita ini kuat'? Sudah tentu jawapan kepada pertanyaan itu akan terhasil apabila kita sudah tahu sejauh mana kita mengenali diri kita sendiri. Apabila kita mengenali diri kita, maka kita akan mengenali kepelbagaian keseluruhan tentang diri kita, samaada ianya baik atau tidak baik. Kita juga akan dapat mengenal konflik-konflik yang ada di dalam diri kita selain kelemahan yang ada pada kita.

Apakah kita benar-benar mengenali diri kita?
'Berapa banyakkah *tahi lalat yang ada di badan kita'?
Satu soalan yang mudah, namun amat sukar untuk dijawab bagi setiap individu. Jikalau di waktu ini anda mengatakan yang anda sudah mengenali diri anda, cubalah jawab akan soalan yang sangat mudah itu. Kita ini masih belum mengenali diri kita sendiri, siapa kita, dari mana asal-usulnya kita, salasilah keluarga kita dan sebagainya.



Siapa kamu?
Mungkin, apabila ditanya, tentang siapa nama bapa dan datuk kita, kita masih boleh ingat dan kenal, tetapi jikalau ditanya sehingga kepada siapa moyang atau datuk kepada datuk kita, kita mungkin sudah tidak dapat menyebut nama mereka. Apa lagi untuk menyebut nama nenek kepada nenek kita. Begitulah kelemahan yang jelas dan sangat nyata bahwa kita tidak mengenali diri kita sendiri. Tidakkah saban hari setiap masa dan demi masa, kita memikirkan tentang mereka walau sedikit, tidakkah kita mahu mengenali mereka?
Saya amat yakin dan pasti jikalaulah kita mengenal siapa kita dan daripada mana salasilah kewujudan keluarga kita, kita akan menjadi teguh, kuat, berani, kukuh dan jitu dengan diri kita sendiri.

Apa ada denganmu?
Barangkali untuk mencari atau mengenali siapa kita dan daripada mana asal usul kita, ianya menjadi satu proses yang mungkin tidak digemari dan agak lambat untuk mendapatkan jawapannya. Tetapi, jikalau kita mencuba kaedah sperti dibawah ini, dimana kita akan memulakan dengan cara mengenali diri kita terlebih dahulu, maka dari situlah episod perjalanan pencarian tentang diri kita dan siapa kita akan bermula.

Kenali diri dan peribadi. Huraikan ianya satu persatu. Huraikan apa yang baik atau yang positif terlebih dahulu. Kemudian cuba halusinya dan memahami akan keseluruhan kefahaman tentang diri kita. Sekiranya kita menghuraikan yang diri kita ini 'kreatif', maka halusikan kekreatifan itu. Kalau kita 'berani', maka kita halusi lagi akan keberanian itu. Huraikan melalui cara menulis dan merekodkan setiap perincian tentang diri kita seperti contoh di bawah ini.



Fikirkanlah, tulislah, lukislah, renungkanlah, halusikanlah, fahamilah diri kita. Saya amat yakin dan pasti, kita akan menemui jawapan-jawapan seperti: "Oh, patutlah saya ini pandai melukis kerana"... atau "Oh begitu" dan "Ohhh..begini" atau "Oh, jadi...", anda mungkin akan tersenyum sendiri.

Maka dari permulaan itu, akan bermulalah sebuah pengembaraan atau 'Episod Pelayaran' di mana kita sangat-sangat ingin tahu tentang diri kita. Kenali diri kita, dan setelah itu kita akan ingin mengenal siapa Pencipta kita. Pesanan saya: bersabarlah, bersabarlah dan bersabarlah di dalam menempuh 'Episod Pelayaran' ini.

Salam hormat, salam penuh kasih sayang, bersambung kita nanti di -Bahagian 2


Nota: *tahi lalat - bintik, tanda di badan (mole:english). Nota lain: Cuba anda kira, ada berapa tahi lalat di badan anda? Tahukah anda yang ianya akan bertambah mengikut masa? Soalan: Kenapa? Saya juga bertanyakan soalan yang sama. :)