24 December 2009

RENUNG-RENUNGLAH DENGAN PENDAPAT INI



Salam saudara/i makmal lama,dan kawan2
Terlebih dahulu maaf. Ayat tersebut saya tujukan kepada sesiapa yang ada kuasa di dalam kesatuan kita.
Saya tidak ada niat nak kata siapa yang lebih advance sama ada kita tua atau muda. (kita serupa semuanya Pembantu Makmal )
Sering dikatakan Pembantu Makmal menimbulkan isu yang remeh temeh. Hakikatnya yang remeh temeh ni lah perlu segera diselesaikan terlebih dahulu daripada perkara2 yang lain umpama duri dalam daging. Perlukan tindakan dan langkah2 penyelesaiannya.Perkara inilah yang dialami oleh kawan2 semua termasuklah saya.
Kita berhak melahirkan rasa apa yang kita rasa seperti dianaktirikan, dipinggir dsb sebab kita manusia ada perasaan dan kita mengalami situasi tersebut.
Keadaan (remeh temeh)inilah yang perlu diperbetulkan. Siapa.... bukan kita pembantu makmal biasa sebab kita hanya seperti anjing menyalak bukit.
Sesiapa yang ada power dalam kesatuan yang perlu memainkan peranan mereka membetulkan keadaan melalui saluran yang boleh mereka pergi......
Istilah pujuk yang saya maksudkan mereka yang berkuasa dalan kesatuan kita carilah strategi untuk mengatasi perkara remeh temeh itu.Kaji apakah perkara remeh temeh itu dan cari penyelesaiannya.
Perkara utama dalam pemerhatian saya ialah profesion kita sebagai pembantu makmal tidak dimertabatkan. Core business kita diletakkan ditempat yang salah. Kita C17 di level sama dgn PRA.
Keutamaan kita diletakkan melakukan kerja2 mem......
1) basuh(lantai dan segala yang perlu dibasuh)
2)bersih(peralatan makmal dan yang berkaitan)
3)cuci(sink,longkang, mujur x tandas)
4)rumput(aktiviti taman sains)
5)sapu( sampah dan apa-apa yang perlu disapu)
6)lap(meja dan apa-apa yang berhabuk)
7)susun(kerusi2 dan lain2 kelengkapan)
Tertulis di buku pengurusan makmal sekolah tugas Pembantu Makmal memastikan kebersihan makmal ,mesti pastikan makmal kita bersih dalam ertikata lain ada orang lain yang melakukan tugas itu dan kita hanya memantau /menyelia mereka lakukan kerja itu(iaitu PAR Makmal)
Apakah selepas ini 1 makmal 1 Pembantu Makmal, kita dinaik taraf atau turun taraf (semua kerja itu hak milik kita)
Akan ada kata kita boleh suruh PRA swasta yang buat tapi siapalah kita kalau tiada surat hitam putih yang boleh menyatakan perkara itu kepada pentadbir kita.
Contohnya:-
Sekolah saya, di Taman Sains kerja2 mem...... yang saya katakan tadi PRA swasta tak buat kerana itu bahagian kerja orang makmal. Sepatutnya Pembantu Makmal boleh menyuruh atau memantau/menyelia kerja trsbt.
Fikirkanlah.....kera dihutan disusukan, anak sendiri..........
Dalam perlaksanaan 1 makmal 1 PM kena di tegaskan kerja2 mem.... ini dikhaskan untuk PRA swasta tentukan 1minggu sekali atau 1 minggu 2x bertugas dimakmal.
Kalau berjaya perkara tersebut. Inilah satu permulaan untuk meningkatkan profesion kita.
Selepas ini kita akan dikaitkan dengan berapa peratus kelulusan subjek fizik kimia bio dan sains diperingkat PMR,SPM,STPM. Apakah langkah/ program untuk meningkatkan prestasi pelajar.
Dan kita x terima lagi soalan bak po kolam kotor x cuci ko
bak po byk sampah x nyapu ko
bak po x cabut rumput , panjang dah tu
dan bak po lain-lain lagi
Satu penghormatan kepada kesatuan makmal kita yang sentiasa memperjuangkan nasib pembantu makmal semakin baik daripada dahulu.
Sekian wassalam